Alla inlägg under september 2009

Av Lovisa - 30 september 2009 07:39


i lördags bjöd vi emil och erika på trerätters och tog senare en sväng förbi ap och singstar. igårkväll bar vi upp citronen, kalamondinen, kumquaten och oliven på vinden för vinterförvaring. ett smart drag i och med att termometern visade endast 2 plusgrader grader imorse.


den här veckan har jag två uppsatsintervjuer inplanerade; i eftermiddag och fredag förmiddag - fem av sex avklarade.

Av Lovisa - 25 september 2009 13:10


idag har jag köpt en liten ros och fyndat ett tvåmeters citronträd, citrus limon, på blomsterlandet - hurra!

Av Lovisa - 24 september 2009 10:29


på sistone har jag gjort äppelmos, hängt äppelskivor på torkning i köket och gjort kantarellsoppa. jag har dessutom fyndat både en klänning och ett tjusigt kuddvar, lexington.


på balkongen råder höst; våra nyköpta vintergröna sällskapas av alunrot, kärleksört, ljung, lavendel och silverek. jag håller ett vakande öga på väderrapporter och termometrar. idag kunde jag inte hålla mig från att köpa höstlökar - låga narcisser och krokus. i övrigt har jag gått med i en frökedja på odla.nu, så förhoppningsvis får jag några spännande fröer senare i höst. jag kommer även få gratisfröer av kryddtagetes och clematis tangutica från en givmild medlem.

Av Lovisa - 17 september 2009 13:17


på sistone har jag fyndat en fin klänning och blommig kjol. igår gjorde jag ett långkok på köttfärssås á 8 timmar och lade in gröna tomater. jag köpte säsongsäpplen för 6 kr/kg, och därför står nu en äppelpaj i ugnen. dumt nog tänkte jag inte på att köpa en större mängd för mos och torkning. antagligen införskaffar jag fler idag.


av en slump hittade jag två matböcker som verkar alldeles fantastiska. jag har därför beställt dem via adlibris - i mormors skafferi: fem generationers konservering dryck & dessert och i mormors berså: fem generationers bröd bakverk och tårtor, båda av kinna jonsson. mums!



Av Lovisa - 15 september 2009 12:25


i fredags unnade vi oss god middag på stekhuset. i lördags bjöd emil och erika på middag och umgänge inpå småtimmarna. igår köpte vi en bollthuja, dvärggran och ljung till balkongen och nya inomhuskrukor. jag har glädjande bokat in en uppsatsintervju på torsdag.


älskling har skördat alla resterande tomater - sisådär femhundra stycken - eftersom vi ville göra plats för det vintergröna. jag har därför mixat de röda tomaterna, gjort salsa på gröna tomater och inväntar ett recept på inlagda gröna tomater av älsklings mamma. nu är frysen full av goda grejer från våra odlingar.

Av Lovisa - 10 september 2009 11:56


igår tog vi ut grillen för kanske årets sista picknick. jag har köpt mango, avocado, gul och grön kiwi för plantering - förhoppningsvis tittar något upp inom en snar framtid.

Av Lovisa - 8 september 2009 13:57


hösten är onekligen här; balkongdörren som hela sommaren stått på vid gavel är nu stängd. på sistone har jag gjort både ketchup, tomatsås och tomatpuré av egenodlade tomater, bakat än mer bröd, hängt upp en chiliristra av egenodlad chili på balkongen och gjort en dörrkrans av ljung. jag har dessutom sålt en hel del gammal kurslitteratur och så smått börjat sälja saker på tradera igen. vi har också fyndat fyra whiskyglas, svenskt tenn, och nio vattenglas, iittala. i fredags var jag i växjö på kursintroduktion, barn- och ungdomskultur 15 hp. lördagen innebar singstar hos ap.


Ovido - Quiz & Flashcards