Alla inlägg under oktober 2008

Av Lovisa - 29 oktober 2008 10:28


gårdagens uppsatshandledning gav mig nya uppslag och inspiration som jag hoppas dröjer sig kvar. idag fick jag ett överraskande kort i brevlådan från min brors sambo angående pocketutbyte - en rolig idé som jag absolut ska engagera mig i.


efter en hel del krångel är det äntligen bestämt, vi får nycklarna till lägenheten på fredag morgon! någon av raringarna nedan hade åtminstone jag uppskattat som inflyttningspresent;

Av Lovisa - 27 oktober 2008 14:52


efter en långhelg i berlin är jag rejält utpumpad. under fredagen var vi på fötterna i nästintill tio timmar motsvarade sight-seeing med guide, för att se alla måsten, och fönstershopping. under lördagen åkte vi desto mer s-bahn, blickade ut över stan från tv-tornet och kvällsshoppade. söndagen spenderade vi på zoo varefter det var dags att åka mot flygplatsen. bortsett från att resan bjöd fler sevärdheter än shopping, åt vi mängder av god mat och hade rejäl tur med vädret.


eftersom tyskarna tycks älska julen lika mycket som jag - och att därmed tidigt påbörja skyltningen -, var det oemotståndligt att köpa fyra kitschiga silvertomtar, värmeljus i bambiform och en vepa med julmotiv. jag fann även ett par byxor, vero moda, och en vinröd basker, woolmark. förtjusande skål och vinset, båda hos snygga j.a henckels international, var även omöjliga att motstå.


Av Lovisa - 22 oktober 2008 08:58


jag sitter fast i metodträsket. jag borde skriva febrilt på metoduppgifterna, men ägnar mig snarare åt professionellt kaffesurplande och bläddrande i hus & hem 12/08. eller som min handledare säger om uppsatstrasslet - jag tror problemet ligger i just din forskningsfråga, främst för att den är kliniskt inriktad men också för att den är såpass avancerad att det rör sig om ett avhandlingsämne. tydligen har jag inte greppat socialt arbete som profession eftersom jag alltid väljer en annorlunda utgångspunkt.


igår betalade jag och älskling vår första gemensamma hyra, hurra! utöver tvånget att plugga är dagens måsten;

boka tvättid och tvätta

hämta klänningar på posten

hämta resväska hemma hos mig och packa

lämna hemnyckeln till emil för att rasta pepsi imorgon

Av Lovisa - 20 oktober 2008 14:03


närmsta dagarna kämpar jag med två inlämningsuppgifter jag behöver ha avklarade innan berlinresan på torsdag. på uppsatsfronten står jag fortfarande och stampar. jag vet inte om jag tappade intresset efter att vi tvunget skulle prestera en titel - vem titulerar innan verket ens är skapat? - men sen dess har jag inte presterat något produktivt alls. jag är däremot väldigt bra på att spekulera fritt kring syftet, så länge det inte handlar om att få något på pränt. trots att jag gärna skyggar inför ämnet kan jag inte annat än erkänna att mycket av skrivkrampen beror på annalkande examen.

Av Lovisa - 18 oktober 2008 09:05


nordsjös trettiosex variationer i vitt gav oss huvudbry. vi bestämde oss för nyansen näckros varpå älskling ringde upp bovärden och beställde färgen till både kök och sovrum. när vi orkar ta tag i vardagsrummet blir där antagligen samma kulör.


idag ska vi till ikea med emil och erika för att reklamera 70 x 100 ramarna vi köpt som var fullständigt sönderrepade. eftersom ikeas helgtema är spar energi, kommer vi dessutom köpa två stycken rationell avfallshink och ett källsorteringsutdrag för familypris.

Av Lovisa - 15 oktober 2008 14:16


idag har jag köpt tre tjusiga planscher lagerhaus skyltat med, tanken är rama in och hänga upp i vardagsrummet. tog en fika med micke som vi dessutom träffar senare ikväll på puben.


eftersom kalmarhem av någon dum anledning dels har ett minimalt tapetutbud, dels inte tapetserar fondväggar, har vi bestämt oss för att måla hela lägenheten vit.

Av Lovisa - 14 oktober 2008 15:21


idag har jag hämtat ut foton och köpt ett nytt fotoalbum eftersom det första redan är fullt av härliga minnen. passade även på att köpa en återvinningsbar kalender för 2009.


i brist på uppsatsinspiration har jag tagit mig igenom "forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning", vetenskapsrådet, inför morgondagens föreläsning.

Av Lovisa - 13 oktober 2008 11:12


jag har köpt ett par mörkbruna stövlar för att sluta sörja traderaskorna som aldrig kom fram.


har dessutom gjort en mindre - ej skalenlig -, ritning över vår blivande lägenhet för den som är intresserad eftersom jag egentligen inte tänker på något annat. ikväll kommer emil och erika hit och smakar päron- och björnbärspaj.

Ovido - Quiz & Flashcards